Liczniki przedpłatowe energii elektrycznej

Ewa Kulesza
Wysokość rachunku za energię elektryczną często jest dla nas dużym zaskoczeniem. System Przedpłatowej Sprzedaży Energii Elektrycznej umożliwia całkowitą kontrolę zużycia energii. Zapłata za energię przed jej użyciem pozwala kupującemu uniknąć dużych opłat związanych  niekontrolowanym używaniem energii elektrycznej.
Liczniki przedpłatowe energii elektrycznej

System przedpłatowy produkcji Apator S.A. daje możliwość sprzedaży mediów w sposób podobny do innych dóbr konsumpcyjnych. Płatność z "góry" gwarantuje sprzedającemu zapłatę już w momencie sprzedaży, a kupującemu pozwala uniknąć nadspodziewanie wysokich opłat wynikających z niekontrolowanego zużycia. LEWsystem przygotowany jest do obsługi nie tylko liczników przedpłatowych energii elektrycznej, ale też ciepła i gazu. Nośnikiem informacji o ilości zakupionej energii jest 20-cyfrowy kod, który może być wprowadzony tylko jeden raz do licznika, dla którego został wygenerowany. Po wprowadzeniu do licznika pozwala on wykorzystać zakupioną porcję energii. Na system przedpłatowy (energii elektrycznej) Apator S.A. składają się następujące elementy:

  • Elektroniczne przedpłatowe liczniki energii elektrycznej – LEW 11, LEW 32, LEW 33,
  • Oprogramowanie do parametryzacji i diagnostyki licznika – TRESER, SAFARI,
  • LEWsystem  - aplikacja do dystrybucji kodów handlowych i technicznych.

Licznik przedpłatowy

Liczniki przedpłatowe energii elektrycznej

Przedpłatowe liczniki energii służą do bezpośredniego pomiaru energii elektrycznej w klasie 1 lub 2 w jedno- i trójfazowych sieciach prądu przemiennego zgodnie z normami IEC 1036 i PN-EN 61036. Licznik posiada również dodatkowe funkcje:

  • prognozowanie okresu posiadanej energii, tzw. debet umożliwiający korzystanie z rezerwowej porcji energii,
  • wewnętrzny ogranicznik prądu i mocy pobieranej przez odbiorcę,
  • trójstopniowy układ zabezpieczeń układów elektronicznych licznika przed przepięciami,
  • wewnętrzny zegar czasu rzeczywistego z automatyczną obsługą zmiany czasu lato/zima (zarówno w licznikach jedno- jak i wielotaryfowych),
  • rejestr zdarzeń takich jak np. zdjęcie pokrywy listwy zaciskowej, zaniki napięcia, zmiany kalendarza/taryfy i przeciążenia.

Jak działa system?
W Systemie Przedpłatowym nośnikiem informacji o ilości energii zakupionej przez odbiorcę jest kod cyfrowy. W momencie zakupu odbiorca przeznacza na zakup energii pewną kwotę lub też określa zapotrzebowanie na pewną ilość energii. Ilość ta, wraz z numerem licznika, jest szyfrowana w postać dwudziestu cyfr. Licznik posiada klawiaturę, za pomocą której wprowadza się do niego kody z energią i kody techniczne służące do parametryzacji licznika. Po wprowadzeniu kodu do licznika następuje proces jego deszyfracji. Najpierw sprawdzane jest czy jest to kod dla tego właśnie licznika. Następnie, czy nie został on już wprowadzony. Jeśli oba te testy zostaną ukończone pomyślnie następuje odczytanie właściwej informacji zawartej w kodzie, tzn. ilości energii, która dodawana jest do kredytu już zgromadzonego w liczniku.

Ilość energii możliwej do pobrania z licznika określana jest jako stan kredytu pozostałego do wykorzystania i jest pokazywana na wyświetlaczu na czołowej ściance licznika. W odróżnieniu od licznika indukcyjnego elektroniczny licznik przedpłatowy działa na zasadzie dozownika, tzn. można pobierać za jego pośrednictwem energię elektryczną, ale tylko wówczas, gdy wprowadzi się wcześniej do licznika kod cyfrowy zawierający informację o zakupie energii. Kolejną porcję energii można wprowadzić do licznika w dowolnym momencie, nie czekając np. na wyczerpanie kredytu. Nie ma także znaczenia kolejność wprowadzania poszczególnych kodów. Kody generowane są z poziomu Oprogramowania Sprzedaży - programu komputerowego służącego do obsługi Systemu.

Sprzedaż energii
LEWsystem jest aplikacją mającą na celu stworzenie jak najbardziej dostępnego dla klienta systemu sprzedaży kodów i zapewnienie możliwości zakupu przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu - w możliwie dużej ilości punktów sprzedaży. Sprzedaż kodów może odbywać się poprzez:

  • sieć terminali znajdujących się w supermarketach, sklepach, stacjach benzynowych,
  • sieć Energomatów,
  • internet – klient, który posiada konto bankowe łączy się ze stroną internetową i dokonuje zakupu energii elektrycznej. Operator pobiera opłatę z konta klienta, a następnie przesyła mu kod,
  • telefon (Energofon) jest dostępny całą dobę dla klientów, którzy posiadają ROR lub wcześniej dokonali wpłaty na konto ZE. Kupno energii polega na tym, że klient dzwoni pod specjalny numer dostępowy, postępuje zgodnie z poleceniami wydawanymi przez urządzenie IVR i w rezultacie słyszy w słuchawce 20-cyfrowy kod. Za pomocą IVR można również kupować energię poprzez sms-a.
Liczniki przedpłatowe energii elektrycznej

Energomat to automatyczne urządzenie podobne w działaniu do parkometru, służące do sprzedaży kodów z energią elektryczną. Ustawiony jest w łatwo dostępnym miejscu i czynny całą dobę. Energomat wysyła deklarację zakupu za określoną kwotę do bazy danych systemu billingowego, gdzie zostają naliczone odpowiednie opłaty w oparciu o saldo klienta. Zwrotnie otrzymuje z systemu billingowego kod z energią (poprzez Centralny Generator Kodów), który drukowany jest na paragonie w energomacie. Klientom posiadającym ROR udostępniono dodatkową funkcję – sprzedaż energii na kredyt. Odbywa się to za pomocą karty magnetycznej, na której zapisany jest numer licznika. Klient wkłada kartę magnetyczną i odliczoną sumę pieniędzy do energomatu. Otrzymuje wydrukowane wyliczenie opłaty wraz z kodem.

Korzyści dla dystrybutora:

  • Wizyty u klienta tylko w celach serwisowych,
  • Brak problemów dotyczących niezapłaconych rachunków,
  • Obniżenie kosztów obsługi klienta,
  • Zmniejszenie ilości przypadków oszustw i kradzieży mediów użytkowych.

Korzyści dla odbiorców:

  • Łatwość zakupu energii elektrycznej – przez internet, telefon, energomat,
  • Możliwość zakupu energii w żądanym czasie i ilości,
  • Możliwość zakupu energii z rabatem,
  • Dokładna analiza zużycia energii, a co za tym idzie możliwość oszczędzania energii - możliwość sterowania budżetem domowym,
  • Eliminacja opłacania kar za opóźnienia opłat,
  • Eliminacja stałych opłat eksploatacyjnych,
  • Brak wizyt inkasenta,
  • Łatwiejsze zarządzanie energią dzięki dodatkowym funkcjom liczników przedpłatowych.

O liczniki i ich cenę należy pytać w Zakładzie Energetycznym obsługującym rejon zamieszkania klienta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dom i nieruchomości

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na e-instalacje.pl e-instalacje.pl