„Moje Ciepło”, czyli nawet 21 tys. zł dofinansowanie na pompę ciepła. Kto może skorzystać z programu i jak to zrobić?

Przemysław Zańko-Gulczyński
Pompa ciepła dzięki dofinansowaniu z nowego programu staje się atrakcyjną alternatywą dla mniej ekologicznych źródeł ciepła.
Pompa ciepła dzięki dofinansowaniu z nowego programu staje się atrakcyjną alternatywą dla mniej ekologicznych źródeł ciepła. pxhere.com
Program „Moje Ciepło” to szansa na uzyskanie dofinansowania do ekologicznego ogrzewania. Właściciele domów jednorodzinnych mogą uzyskać nawet 21 tys. zł na zakup i montaż pompy ciepła. Na szczególnie dużą dotację mogą liczyć posiadacze Karty Dużej Rodziny. Wyjaśniamy, kto może wziąć udział w „Moim Cieple” i na jakich zasadach.

Pompy ciepła należą do jednych z najbardziej ekologicznych, ale też najdroższych źródeł ciepła – wraz z montażem jest to wydatek rzędu 30-50 tys. zł. Mimo to urządzenia te stale zyskują w Polsce na popularności, gdyż ogrzewanie nimi domu jest ekologiczne i całkiem tanie. Teraz na zakup pompy ciepła do domu jednorodzinnego można uzyskać dofinansowanie z programu „Moje Ciepło”.

Spis treści

„Moje Ciepło”, czyli dofinansowanie na ogrzewanie. Kto może wziąć udział w programie?

„Moje Ciepło” to program dopłat do pomp ciepła w budynkach jednorodzinnych. Nabór wniosków ruszył 29 kwietnia 2022 r. i trwa w sposób ciągły do 31 grudnia 2026 lub do wyczerpania budżetu. Rozpatrywaniem wniosków zajmuje się Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

– Dopłaty mają dotyczyć zakupu i montażu pomp ciepła w nowych domach o podwyższonym standardzie energetycznym, a przez to program będzie komplementarny wobec programu „Czyste Powietrze” – zachwala program wiceprezes NFOŚiGW. – (…) Budżet całego programu to 600 mln zł pochodzących z Funduszu Modernizacyjnego.

W programie mogą wziąć udział właściciele i współwłaściciele nowych domów jednorodzinnych, których budowa jeszcze się nie zakończyła. Jak podaje strona programu, chodzi o:

(...) budynek, w przypadku którego na dzień składania wniosku o dofinansowanie nie złożono zawiadomienia o zakończeniu budowy (...) lub nie złożono wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie (...).

Wyjątkiem jest sytuacja, gdy właściciel lub współwłaściciel złożył któryś z powyższych dokumentów, ale nie wcześniej niż 1 stycznia 2021 r. – wtedy również można skorzystać z dofinansowania. Uczestnik programu składający wniosek o dofinansowanie musi być tą samą osobą, która jest wskazana w pozwoleniu na budowę lub zgłoszeniu budowy.

Właściciele ukończonych domów, którzy chcieliby otrzymać dotację do pompy ciepła, mogą to zrobić w ramach programu „Czyste Powietrze”.

Masz kocioł na węgiel lub drewno? Nie otrzymasz dofinansowania

Jak podaje strona programu, dofinansowania z „Mojego Ciepła” nie można otrzymać, jeżeli w budynku znajduje się źródło ciepła na paliwo stałe (np. węgiel, drewno). Takiego źródła nie można mieć ani w momencie wnioskowania o środki, ani przez cały okres trwałości inwestycji. Wyjątkiem są kominki, ale tylko w określonych sytuacjach.

Jeżeli w domu jest lub będzie kominek – otrzymanie dotacji jest możliwe pod warunkiem, że pełni on wyłącznie funkcję rekreacyjną albo ozdobną. Funkcja ozdobna polega na tym, że kominek ma zamurowany komin spalinowy, odcięty płaszcz wodny i nie da się w nim palić – czytamy na stronie. – Kominek o funkcji rekreacyjnej nie może posiadać rozprowadzenia ciepła (ani grawitacyjnego, ani mechanicznego) do innych pomieszczeń. Nie może posiadać płaszcza wodnego. Używany jest sporadycznie, a nie jako źródło ciepła w domu.

Na co można otrzymać dotację i w jakiej kwocie?

Uczestnik programu „Moje Ciepło” może uzyskać od 7 do 21 tys. zł. Dokładna kwota będzie się różnić w zależności od od kilku czynników.

– Dofinansowanie będzie pokrywać do 30 proc. kosztów inwestycji, ale w przypadku posiadaczy Karty Dużej Rodziny – do 45 procent – wyjaśnia Paweł Mirowski, wiceprezes NFOŚiGW.

Dotacja z „Mojego Ciepła” 2023 przysługuje na zakup i montaż wszystkich typów pomp ciepła: gruntowych, powietrznych i wodnych. Mogą to być zarówno urządzenia służące tylko do ogrzewania domu, jak i ogrzewania wraz z dostarczaniem ciepłej wody użytkowej. Dofinansowaniu podlegają pompy ciepła kupione od dnia 1 stycznia 2021 r., ale nie później niż 31 grudnia 2026 r. Uczestnik programu zobowiązuje się użytkować dofinansowane urządzenie przez minimum 5 lat.

Jak podaje strona programu, środki można uzyskać na:

  • zakup/montaż gruntowych pomp ciepła – pompy ciepła grunt/woda, woda/woda z osprzętem, zbiornikiem akumulacyjnym/buforowym, zbiornikiem ciepłej wody użytkowej z osprzętem,
  • zakup/montaż pompy ciepła typu powietrze/powietrze (w systemie centralnym obsługujący cały budynek) z osprzętem,
  • zakup/montaż pompy ciepła typu powietrze/woda z osprzętem, zbiornikiem akumulacyjnym/buforowym, zbiornikiem cwu z osprzętem.

Program można w określonych sytuacjach łączyć z ulgą termomodernizacyjną.

– Uznać należy, że z ulgi termomodernizacyjnej (...) będzie mógł skorzystać jedynie beneficjent Programu, który poniósł koszty związane z zakupem i montażem pompy ciepła po oddaniu budynku jednorodzinnego do użytkowania, w przypadku gdy zawiadomienie o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub złożono wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie złożono nie wcześniej niż 01.01.2021 r. – podaje strona programu.

Jakie wymogi musi spełniać dom jednorodzinny, żeby przyznano dopłatę?

Co ważne, na dopłaty do pomp ciepła mogą liczyć tylko właściciele lub współwłaściciele domów spełniających wyśrubowane normy energooszczędności. Jak wyjaśnia NFOŚiGW:

  • w pierwszym roku funkcjonowania „Mojego Ciepła” (2022 r.) na dopłaty mogły liczyć budynki z zapotrzebowaniem na energię nieodnawialną (współczynnik Ep) na poziomie maksymalnie 63 kWh/m2 na rok,
  • obecnie szansę na dotację mają wyłącznie budynki z Ep na poziomie maksymalnie 55 kWh/m2 na rok.

Oznacza to, że dofinansowanie jest przyznawane w zasadzie wyłącznie właścicielom budynków bardzo energooszczędnych, doskonale ocieplonych i wykorzystujących energię odnawialną, np. z wiatru, słońca czy biomasy.

Warto również pamiętać, że dotacji nie można uzyskać na „inwestycję sfinansowaną lub realizowaną z innych środków publicznych zagranicznych lub krajowych” (z wyjątkiem ulgi termomodernizacyjnej).

Aktualne promocje z Duki

Materiały promocyjne partnera

Jak złożyć wniosek w programie „Moje Ciepło”? Jakie dokumenty są potrzebne?

Wnioski składa się przez Internet, za pośrednictwem strony gwd.nfosigw.gov.pl. Dokładną instrukcję wypełniania wniosku można znaleźć na stronie programu „Moje Ciepło”. Żeby złożyć wniosek, potrzebna jest jedna z poniższych rzeczy:

  • Profil Zaufany,
  • E-dowód,
  • certyfikat kwalifikowany,
  • konto w serwisie do składania wniosków założone w oparciu o adres email.

Wniosek składa się wraz z załącznikami, których szczegółowa lista dostępna jest na stronie programu. Najważniejsze z wymaganych dokumentów to:

  • pozwolenie na budowę lub zgłoszenie budowy,
  • zawiadomienie o zakończeniu budowy lub decyzja o pozwoleniu na użytkowanie (jeśli dotyczy),
  • charakterystyka energetyczna budynku lub świadectwo charakterystyki energetycznej,
  • protokół odbioru,
  • faktura lub równorzędny dokument księgowy dotyczący pompy ciepła,
  • potwierdzenie dokonania płatności,
  • karta produktu i etykieta energetyczna zakupionej i zamontowanej pompy ciepła.

Wniosek najpierw jest rozpatrywany pod kątem zgodności z wytycznymi, co trwa do 60 dni. Wnioski niezgodne są odrzucane. W razie potrzeby wnioskodawca może zostać poproszony o uzupełnienie brakujących informacji lub dokumentów, na co będzie miał 10 dni. Po uzupełnieniu urzędnicy mają kolejne 10 dni na rozpatrzenie dokumentacji. Kolejne 20 dni zajmuje wewnętrzna kontrola tego, czy wniosek został oceniony prawidłowo. Jeśli wniosek został rozpatrzony pozytywnie, wnioskodawca zostaje o tym powiadomiony.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dom i nieruchomości

Wróć na e-instalacje.pl e-instalacje.pl