Producenci pomp ciepła najczęściej podają, że ich urządzenia mogą pracować z fabryczną wydajnością nawet przez 25 lat. Jednak tak długie lata wydajnej i bezobsługowej eksploatacji zapewnimy sobie tylko wtedy, jeśli zadbamy o regularne przeglądy techniczne i prawidłowy serwis pompy ciepła.
Serwis pompy ciepła
Pamiętajmy, że choć pompy ciepła (PC) charakteryzują się bardzo wysokim wskaźnikiem niezawodności, to praktycznie nie ma producenta tych urządzeń, który w warunkach gwarancji nie określałby m.in. terminów i częstotliwości przeglądów czy serwisowania swoich urządzeń. Najczęściej wymóg mówi o minimum jednym przeglądzie w roku, ale pierwszy tzw. gwarancyjny przegląd powinien być wykonany przed upływem roku od pierwszego uruchomienia PC. W pierwszych latach użytkowania przeglądy służą głównie do sprawdzenia dotychczasowej pracy oraz dostosowania parametrów pracy urządzenia do obiektu i oczekiwań jego mieszkańców. Coroczny przegląd/serwis pompy ciepła najlepiej przeprowadzać w sierpniu lub wrześniu, przed rozpoczęciem sezonu grzewczego.
Co obejmuje przegląd pompy ciepła?
Parametry pracy sprężarki, która jest podstawowym elementem pompy ciepła, określają warunki pracy całego urządzenia i decydują o jego trwałości. Dlatego w czasie przeglądu ważne jest sprawdzenie, jak często i jak długo sprężarka pracowała w ciągu roku.
Elementami corocznego przeglądu pompy ciepła są również m.in.:
- kontrola szczelności i ciśnienia układu chłodniczego PC,
- sprawdzenie stanu filtrów,
- sprawdzenie zawilgocenia czynnika chłodniczego,
- kontrola ciśnienia w instalacji grzewczej i dolnego zasilania,
- kontrola działania zaworów bezpieczeństwa,
- kontrola instalacji elektrycznej (w tym prawidłowość osadzenia przyłączy elektrycznych, prawidłowość działania czujników i bezpieczników),
- kontrola przeponowych naczyń wzbiorczych, zarówno po stronie dolnego źródła ciepła (np. wymiennika gruntowego), jak i po stronie instalacji centralnego ogrzewania oraz ciepłej wody użytkowej,
- czyszczenie parownika (wymiennika), za pomocą którego pompa ciepła pobiera ciepło z powietrza atmosferycznego (punkt ten dotyczy powietrznych pomp ciepła typu powietrze-woda).
Poza tym serwisant ma obowiązek sprawdzenia historii błędów zapisanych w regulatorze, co pozwala na ocenę poprawności działania pompy ciepła i identyfikację źródeł ewentualnych problemów.
Po przeprowadzeniu przeglądu sporządzany jest raport (protokół). Podaje się w nim ewentualne uszkodzenia, nieprawidłowości działania pompy ciepła oraz wymagany zakres napraw do wykonania przez serwisanta.
Koszty przeglądu/ serwisu pompy ciepła
Zarówno przeglądy jak i serwis urządzenia należy powierzyć firmom autoryzowanym przez producenta pomp ciepła. Ich lista jest najczęściej przekazywana użytkownikowi wraz z dokumentacją urządzenia i niezależnie dostępna jest na stronie internetowej producenta.
Warto wiedzieć: Jak dobrze wybrać pompę ciepła do domu
Najlepszym rozwiązaniem jest zlecanie przeglądów i serwisów pompy ciepła firmie, która jest autoryzowanym instalatorem, ma uprawnienia serwisowe danego producenta i przeprowadzała montaż urządzenia. Z reguły gwarantuje to ciągłość i dobrą jakość obsługi.
Ceny przeglądów gwarancyjnych i corocznych serwisowych z reguły kształtują się na poziomie 350–450 zł netto. I raczej nie ma znaczenia czy proponowana kwota podawana jest w całości czy też rozbita na poszczególne elementy (koszt dojazdu + koszt roboczo-godziny x liczba roboczogodzin).
Wybrani producenci pomp ciepła udostępniają aplikacje do diagnozowania ewentualnych błędów pojawiających się w urządzeniach (np. NIBE SERWIS). Dzięki takim rozwiązaniom w łatwy sposób poznamy przyczynę usterki i potencjalne sposoby rozwiązania problemu.